Helena Åhlund - dragplåster på årsmötet

Nya styrelsen 2009

Susanne Hassellöf, Kersti Nilsson, Owe Hoverman, vår nya ordförande Gudrun Tollin , Anita Strand, Annika Norberg och Margareta Hornberg.

Söndagen den 25/1 fylldes Storstugan på Fransiscusgården till bredden med medlemmar, som ville avsluta ett nedvissnat 2008 och påbörja ett nytt grönt 2009. Till ny ordförande valdes Gudrun Tollin, eftersom Kersti Nilsson hade bett om att få återgå som ledamot i styrelsen. Övriga kvarstår eller omvaldes.

Riksförbundet höjer sin avgift med 10 kr. Vi höjer med 5 kr. Mötet beslöt att höja avgiften för 2010, till 250 kr , varav 200 kr är avgift till Riksförbundet och 50 kr är den lokala medlemsavgiften. Annars var det inte mycket nytt.

Helena Åhlund, trädgårdsdesigner från Nyköping var vår gäst. Hon talade om vikten av att tänka på enhetlighet - rumskänsla - och att din trädgård är DIN ensak, att inte falla för trender. TYCKER MAN OM blå klot då ska man ha blå klot även om trädgårdstidningarna vill sälja in något annat.

Hon visade många vackra bilder med exempel på att bladvariationer kan vara minst lika effektfula som blommor. Att man med EN blomfärg i en rabatt kan få fina effekter om blommornas FORMER varieras. Ett trädäck kan få nya kvaliteer genom att ta bort en planka eller två och ersätta dom med plåtlådor (dräneringshål i botten!) och plantera torktåliga växter som timjan eller taklök.

Vill du få flera goda råd eller inspiration av Helena så köp hennes bok! Finns säkert på Kullbergs. Annars på AdLibris. Där kostar den bara 190 kr...

Sedvanlig kaffeorgie med MASSOR av olika kakor och lotteri med många fina priser som vi fått från Växt & Trädgårdsbutiken, Glasmagazinet, Bonniers Tidskrifter, Willab, Ingvaldstorp samt av medlemmar och ledamöter.
Tack alla!

Till första sidanLänkarTrädgårdsproffsStyrellsenOm föreningenProgram våren 2009